
Radio Azja: DaWangGang
Radio Azja: DaWangGang
8 grudnia 2014, godz. 20.00
TR Warszawa
Sięgając po muzykę dawnych Chin, tradycyjne pieśni z Azji Centralnej, muzykę religijną, eksperymentalne piosenki i współczesnego rocka, DaWangGang kreuje perfekcyjne połączenie dzikości i duchowości. Balansując na pograniczu piosenki autorskiej, azjatyckiego, wieloetnicznego folkloru, pekińskiej opery i współczesnych trendów, tworzy wyjątkowy związek tradycji z teraźniejszością.
Założycielem DaWangGang jest Yuzhe Song, wszechstronny muzyk pochodzący z północno-wschodniej części Chin. Początkowo grywał w zespołach punk-rockowych, studiował kompozycję i grę na gitarze w Pekinie. Potem zdecydował się porzucić tradycyjną edukację i rozszerzyć muzyczne doświadczenia o trwającą dziesięć lat podróż po ustronnych zakątkach Chin. Jego nauczycielami byli muzycy wywodzący się z różnych grup etnicznych i społecznych. Zdobyta wiedza przełożyła się na stworzenie projektu DaWangGang, którego otwarta formuła zakłada udział artystów, poruszających się w różnorodnej stylistyce muzycznej.
Recenzja płyty „Wild Tune Stray Rhythm”
Yuzhe Song, człowiek odpowiedzialny za tę niezwykłą płytę, wywodzi się z pekińskiego podziemia muzycznego. Tytuł z kolei pochodzi od wyrażenia używanego w chińskiej operze na określenie muzyki nie do końca czystej, mijającej się z rytmem. Nie zaskakuje więc, że duża część tego albumu daje poczucie dyskomfortu, często zmierzając w niecodziennych i wymagających kierunkach. Ale dajcie jej szansę – naprawdę warto.
Można w niej dostrzec wiele muzycznych korzeni, w tym silne elementy pochodzące z tradycji Ujgurów z autonomicznego regionu Xinjiang, Tybetu, Mongolii i nie tylko. Song gra na wielu instrumentach, których w większości nie potrafimy nawet nazwać – opisane są po prostu jako ośmiostrunowe banjo, pół-cytra lub drumla. Wiemy natomiast, że Hu Gejiletu, członek zespołu pochodzący z Mongolii Wewnętrznej, gra na morin-hur (fideli z wyrzeźbioną głową konia), a Adil z prowincji Xinjiang na innym typie skrzypiec, ghejek. To właśnie sposób w jaki instrumenty te są używane i włączane do eksperymentalnej całości definiuje całą płytę. Zwroty i wiraże otwierającego album utworu „Meeting Two Wizards On The Mountain Road” (Spotkanie dwóch czarowników na górskiej drodze) nadają mu ton. Dysharmonijny morin-hur, upiorny, teatralny, na wpół wypowiedziany recital ze śpiewem gardłowym w tle i lutnia wnosząca powiew średniowiecznej Europy – to wszystko brzmi już zupełnie harmonijnie kiedy docieramy do trzeciego, ośmiominutowego utworu „Liberate No Man’s Land” (Uwolnić ziemię niczyją). Piszczące skrzypki, trąbiący saksofon, krakanie ptaków i nieustanne podmuchy wyjącego wiatru. W innych momentach ślady chińskiej opery łączą się z drumlą, a wokal i instrumenty Songa brzmią czasami jak współczesna chińska wersja Jethro Tull.
Niech was to jednak nie zniechęci. Buddyjskie pieśni, delikatne kobiece wokale, guqin (cytra), odgłosy ulicy i świątynne dźwięki pięknie splatają się w „Money Gods” (Bogowie pieniądza), przed imponującym utworem finałowym, łączącym wiele wcześniej podjętych wątków. Jego ostatnie pięć minut, bezlitosne, wściekłe wokale powoli gasnące w oddali, kończą album tam, gdzie się zaczynał.
Niekomfortowy i wymagający.
Paul Fisher, fRoots, czerwiec 2013
Koncert: 8 grudnia, poniedziałek, godz. 20.00
TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8
Bilety: 30 zł (normalny), 25 zł (ulgowy)
Bilety dostępne są na stronach piecsmakow.pl, eBlilet.pl oraz w sieci salonów Empik i kasie TR Warszawa.
Posiadacze karnetów na Festiwal Filmowy Pięć Smaków mogą nabyć bilety na koncerty z 50 % zniżką na stronie www.piecsmakow.pl.
Bilety ulgowe dla młodzieży uczącej się do 26 roku życia oraz emerytów i rencistów dostępne są wyłącznie na stronie eBilet.pl oraz w salonach Empik i kasie TR Warszawa.
Organizator koncertu: Fundacja Sztuki Arteria, TR Warszawa
Partnerzy: Miasto Stołeczne Warszawa, Sen Pszczoły Loft Hotel