Naciśnij ESC aby opuścić wyszukiwarkę

Project Room: Drive

Zbliża się kolejna odsłona Bank Pekao Project Room. Już 5 listopada w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zostanie otwarta wystawa Macieja Stępińskiego „Drive. Rendez-vous à Poznań – prequel”. Maciej Stępiński –  artysta i fanatyk motoryzacji, który od wielu lat interesuje się tematem drogi –  pokaże w Centrum Sztuki Współczesnej wystawę, do której punktem wyjścia był czterodniowy performance w formie podroży samochodowej po prostej linii łączącej Warszawę i Poznań.

Pod koniec września 2012 roku  Maciej Stępiński przejechał Range Roverem drogę  z Warszawy do Poznania, aby dostać się na wernisaż swojej wystawy „Rendez-vous à Poznań” w Galerii Arsenał.  Artysta, pokonując dystans między dwoma miastami, jechał na przełaj, trzymając się prostej, idealnej linii łączącej jego dom z poznańską galerią. Wystawa „Drive. Rendez-vous à Poznań  prequel” w Bank Pekao Project Room jest bezpośrednią kontynuacją tego projektu, a zarazem zbiorem wizualnych przypisów do tej akcji.

Projekt „Rendez-vous à Poznań” łączył w sobie konceptualne założenia i performatywną formę z romantyką drogi, mitologią motoryzacji i niemalże chłopięcym marzeniem o zbaczaniu z utartych ścieżek i robieniu rzeczy niemożliwych. Podróż  z Warszawy do Poznania w wykonaniu Stępińskiego to abstrakcyjny rysunek w przestrzeni. Wyprawa na wystawę w galerii Arsenał przekształciła się w performance, proces twórczy stał się  przewrotnym ćwiczeniem z ekonomii sztuki, konceptualny charakter całego przedsięwzięcia został zakażony wirusem przygody, samochód zaś stał się tworzywem i jednocześnie narzędziem robienia sztuki.

Stępiński otwiera w CSW wystawę „Drive” dzień po zamknięciu wystawy w Arsenale. Warszawski projekt jest bezpośrednią kontynuacją poznańskiej prezentacji. „Drive” jest jednak nie tyle drugą częścią  wystawy w Arsenale, ile jej prequelem. W CSW artysta przedstawia to, co było wcześniej, przed czterodniową jazdą do Poznania – prezentuje wybór swoich projektów z ostatnich dziesięciu lat, w których zajmował się kulturą, mitologią i estetyką motoryzacji. Prequel przybiera formę wystawy totalnej, na której Stępiński osadza swój najnowszy performance, w kontekście pasji, która graniczy z obsesją.

 

Maciej Stępiński  fotografik, malarz, autor filmów i instalacji. W 1999 uzyskał dyplom na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 20002002 studiował w École Nationale Supérieure de la Photographie w Arles. We Francji rozpoczął cykl antydokumentalnych, modyfikowanych cyfrowo zdjęć i filmów wideo podkreślający zdehumanizowaną infrastrukturę autostrad. Od 2003 roku prowadzi warsztaty fotografii i wideo we Francji, m.in. podczas Festiwalu w Arles – Rencontres Internationales de la Photographie (2003) oraz przy współpracy z Muzeum Reattu w Arles. Wykłada techniki fotograficzne w ATEC we Francji, a także przedmiot ,,Fotografia w sztuce współczesnej” w Akademii Fotografii w Krakowie i Warszawie. Wystawy indywidualne miał m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Saffir Galerie Nomade w Marsylii, BWA w Zielonej Górze, Galerii Leto.

www.stepinski.com

Odbywające się co dwa tygodnie otwarcia wystaw w ramach cyklu Bank Pekao Project Room to nie tylko spotkania ze sztuką, ale także możliwość  rozmowy  młodych, ale już uznanych artystów,  z krytykami, kuratorami i publicznością, w swobodnej, nieformalnej atmosferze.

Wstęp na wystawy w ramach Bank Pekao Project Room jest bezpłatny.

We współpracy pomiędzy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski a Bankiem Pekao S.A. narodził się projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao PROJECT ROOM. Sala, w której prezentowane są prace młodych artystów, przyjęła nazwę sponsora. Na przestrzeni dwóch lat począwszy od 23 kwietnia 2012 r. co dwa tygodnie w poniedziałki prezentujemy najciekawsze projekty przygotowane przez polskich, a także zagranicznych twórców. Bank Pekao PROJECT ROOM stwarza możliwość prezentacji najnowszych i najbardziej interesujących zjawisk artystycznych oraz buduje platformę do dyskusji o współczesnej sztuce, do której zapraszamy artystów, kuratorów, studentów i wszystkich miłośników sztuki.

 

Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Banku Pekao S.A.

Patroni medialni Project Room: Wprost, TVP Kultura, Hiro, Monitor Magazine, Mówią na Mieście, Popmoderna, Classic Auto

Patroni medialni CSW: „Aktivist”, „Exklusiv”, „Stolica”, „Elle Decoration”